Minden kreatív projekt egy kicsit ugrás az ismeretlenbe, megrendelőnek és kivitelezőnek egyaránt. Amikor megkérdezik tőlem, hogy “na és tudtok ennél ütősebbet” (mutatva a jelenlegi céges logót) full őszintén megmondom, hogy fogalmam sincs. Bízom benne, a tapasztalat is azt mutatja, de előbb meg kell ismernünk a céget jobban.
Zero bullsh*t
Nincsenek jegesből kirántható megoldások, ami 10-ből 10 cégnél működik. A briefelés során kapunk egy átfogó képet a vállalatról, annak víziójáról, múltjáról, célközönségéről stb. Amíg ez nincs meg, kár is beszélni az arculatról. Ha ez pipa, utána tudunk gondolkozni azon, hogy ezt a sokösszetevős képet milyen szimbólum rendszerrel tudjuk a lehető legérthetőbben, logóba sűrítve átadni.
Nem véletlenül posztolok (Dani) heti szinten logó munkákat. Egyrészt nem szeretek nagy szavakkal, és bullsh*t ígéretekkel dobálózni: megmutatom, milyen projektek kerültek ki a kezem közül, beszéljenek azok helyettem. Másrészt minden dizájnernek/dizájner ügynökségnek van egy saját stílusa, amit fontos, hogy a megbízó minél több munkán keresztül megismerhessen. Nekem ezek a flat dizájnok fekszenek, a különböző dizájnelemek egyedi összegyúrása, ez az, ami a védjegyemmé vált.
Kilóra mérhető kreativitás?
Na de honnan tudhatom, hogy ütős lesz a logóm?! A kérdés jogos, de amíg nem készül el a dizájn, az ügyfél nem kap kézzelfogható bizonyítékot. A kreativitásnak nincs mértékegysége – emiatt az árazás sem magától értetődő – és a nap végén egy, a Te kreativitásod szülte szellemi terméket kell megfeleltetni a megbízó ízlésének. Na ez a kemény, nem a napon kiszárított fecske alsó.
Ha azonban látja a megrendelő, hogy már jó párszor sikeresen ugrottál az ismeretlenbe (referencia munkák, ajánlások), azt feltételezi, hogy rutinod van a pályán. És akinek rutinja van, az diktálhat, és még az ügyfél ízlését is finoman, de terelheti. Ha erre nem nyitott a megbízód, könnyen találhatod magad a klasszikus befőttes-nagymamás szerepcserében.
Van még kérdésed logótervezés kapcsán? Írj egy üzenetet, és ismerkedjünk meg!
Nem hiszek a sablonokban. “Copy-pastelni” maximum szakdogát szokás (vicc), de a vizuális köntösödnek egyediséget kell tükröznie. Tudod; ahogy nincs két egyforma ember, úgy a céged identitását is a napnál világosabban kell hangsúlyozni.